Er campers te vinden in vele soorten en maten, maar omdat wij op onze website Volkswagen T3 busjes verhuren, zoom ik in dit blog in op de bus campers van Volkswagen. De busjes werden in de volksmond vaak microbusjes genoemd, wat erg toepasselijk is op deze leuke buscampertjes. Wil je meer weten over de geschiedenis van de T3? Lees dan snel verder.
Wat maakt de Volkswagencampertjes nu zo bijzonder? Ik heb het mij vaak afgevraagd. En eerlijk gezegd denk ik dat het bijzondere aan de campers is, het gevoel van vrijheid wat je ervaart wanneer je op avontuur gaat. De campers stralen één en al retro uit. Persoonlijk vind ik het fijn om mij even terug in de tijd te wanen.
Deze campertjes waren en zijn vrij eenvoudig. Alles zit erin en is aanwezig. Compact en wel. Een keukentje met een uitklap tafel, een bank waar je een bed van kan maken, genoeg kastruimte als je maar veel spullen thuis laat. En vergeet het hefdak (die veel T3's hebben)niet. In één beweging heb je een slaapkamer extra. De campers zijn klein en daardoor wendbaar, wat het juist zo makkelijk maakt om overal heen te kunnen. De camper kan je gemakkelijk kwijt op een parkeerplaats. En leef je wanneer je met een camper op pad gaat niet meer buiten dan binnen? Dus waarom zou je zoveel onnozele ruimte nodig hebben wat de meeste campers tegenwoordig hebben? Ik denk dat de Volkswagen Transporter (T1,T2,T3)met hun mini formaat, perfect zijn om een fantastische vakantie mee te hebben.
Volkswagen Transporter 1 (T1)
Waarschijnlijk ken je ze wel. De hippiebusjes. De leuke oldtimers met schattige rondingen en een toch een stoer uiterlijk. De VW T1 is te herkennen aan zijn gespleten vooruit en V aan de voorkant.
Deze busjes werden van 1950 tot 1967 geproduceerd. Tot 1957 werden deze geproduceerd in een fabriek in Wolfsburg, maar daarna werd de productie ondergebracht in Hannover. De busjes waren zo populair dat de productie overgebracht moest worden naar een grotere fabriek. In 1950 werd de eerste Volkswagen Transporter type 1 (vandaar de naam T1) in productie gebracht gebaseerd op een schets van de Nederlandse auto-importeur Ben Pon, nadat hij een bezoek had gebracht aan de Volkswagen fabriek. Deze bus stond vanwege zijn gespleten voorraam ook wel bekend onder de naam ‘Splitty’. Hij had tijdens zijn bezoek aan de fabriek een auto gezien (een Kever) waardoor hij een idee kreeg om de auto door te ontwikkelen als bedrijfsvoertuig.
De productie ging vanaf 1957 vanwege de toename aan populariteit door in de Volkswagen Fabriek in Hannover. Door de jaren heen zijn er vele wijzigingen doorgevoerd om het busje te verbeteren.
De allereerste VW T1 die van de productieband kwam afrollen was een T1 bestelbusje. Door de jaren heen is er een ambulance uitvoering op de markt gekomen, een versie met een zonnedak, de T1 Kombi die goed was voor personenvervoer. Pas vanaf 1960 kwamen de eerste camperbusjes op de markt.
Volkswagen T2
De T1 was een groots succes. Het werd tijd voor een nieuwer model: de T2. De T2 werd in 1967 voorgesteld aan het grote publiek. Het publiek kon dan ook rekenen op de nieuwste snufjes en verbeteringen aan het busje. Denk aan een grotere motor, remschijven voor een verhoogd plafond, een comfortabele inrichting en ga zo nog maar even door.
Net zoals bij zijn voorganger ligt de motor achterin het busje en met aandrijving aan de achterwielen.
De split in de vooruit, die zo herkenbaar was voor de T1, is verdwenen waardoor de T2 toch wel een geheel eigen look kreeg. Het grote V logo aan de voorkant van de T1, werd een bescheiden logo boven de gril.
Weer levert Volkswagen een bijzonder busje af. Ook dit busje wordt populair bij het grote publiek.
Ook interessant: Blog top 5 camperplaatsen voor gezinnen in Nederland
Volkswagen T3
In 1979 wordt de Volkswagen T3 geïntroduceerd. De T3 verschilt inhoudelijk weinig van zijn voorganger. Alleen de buitenkant is aangepast. De bedenker wilden meer eenheid creëren in het beeld wat zij van Volkswagen naar buiten brachten. De T3 leek daarom meer op z’n voorganger de Volkswagen LT uit 1979. De ronde vormen zijn verruild voor een meer hoekig uiterlijk.
Speciaal aan de T3 is toch wel het hefdak. Een mooie uitvinding waardoor je met het hele gezin op vakantie kan gaan. Door het dak omhoog te doen heb je in één beweging meer sta ruimte en een slaapkamer extra.
In 1990 zou het laatste jaar moeten zijn dat de T3 leverbaar is. Maar in de praktijk rolt de laatste T3 in 1992 van de productieband. Er wordt van deze busjes een speciale uitvoering op de markt gebracht, The Last Special Edition. Van deze laatste editie worden 2500 bussen uitgebracht, te verkrijgen met een certificaat.
Wil je meer weten over de geschiedenis van Volkswagen? Klik dan hier.
De Volkswagen busjes hebben een bijzondere geschiedenis en met een bijzondere vibe. Kamperen met een Volkswagen busje is onthaasten in de moderne tijd. Microbusjes, zoals de T1 ook wel genoemd werd, is een camper met alles erop en eraan, klein en verpakt. Het mooie is dat je voor een roadtrip niet meer nodig hebt. Het is heerlijk om je even los te maken van alle spullen die je thuis bezit en om het te doen met wat je bij je hebt.
Wil je meer weten over kamperen in een Volkswagen busje T3? Kijk dan snel op onze website.
Wil je ook graag camperen in een T3 busje? Kijk hier voor de mogelijkheden.
Wil je ook kamperen in een T2 busje Volkswagen camperbusje? Kijk hier voor de mogelijkheden.